Hire smart, not fast

In een arbeidsmarkt waar goede mensen schaars zijn, is snelheid vaak de eerste reflex. Toch heb ik in de afgelopen jaren ervaren dat snelheid zelden gelijkstaat aan succes. Een snelle hire kan op korte termijn de druk verlichten, maar als het geen duurzame match is, sta je binnen no time weer aan de start. Mijn aanpak is daarom altijd: hire smart, not fast. Gericht op kwaliteit én efficiëntie.

 

Time to Hire versus Quality of Hire

Time to Hire gaat over de snelheid waarmee een vacature wordt ingevuld: van het moment dat de kandidaat solliciteert tot de dag dat het contract is getekend. Het is een waardevolle KPI, want het zegt iets over hoe efficiënt je processen zijn. Maar, snelheid alleen vertelt je niets over de uiteindelijke match.

 

Quality of Hire draait om de waarde die een nieuwe medewerker toevoegt aan de organisatie. Hoe presteert iemand? Hoe lang blijft die persoon? Past hij of zij bij het team? Dit is lastiger te meten, maar uiteindelijk zegt het veel meer over de kwaliteit van je recruitmentproces.

 

Hoe meet je deze twee metrics?

 

Time to Hire, meet je eenvoudig via je ATS. Houd de tijd bij vanaf eerste contactmoment tot contract of kijk ook naar Time to Accept (wanneer de kandidaat 'ja' zegt) voor meer nuance.

 

Quality of Hire, meet je met behulp van o.a. performance reviews, feedback van de hiring manager en blijft de medewerker in dienst, of is deze na een half jaar uit dienst.

Werk met een 3 of 6 maanden check-in en scorecards op competenties en cultuurfit.

 

Hoe leg je dit uit aan hiring managers?

Hiring managers willen vooral dat het snel en makkelijk gaat. En dat is logisch. Maar als recruiter weet je dat de juiste match maken tijd en zorgvuldigheid vraagt. Door het gesprek aan te gaan met concrete voorbeelden en heldere data, maak je inzichtelijk:

 

  • Wat levert snelheid op, maar vooral wat kost het ook?

  • Hoe zorgen we samen dat kwaliteit meetbaar wordt?

  • Welke procesknoppen kunnen we draaien (intake, selectie, communicatie)?

  • Waarom is het slim om vooraf goed af te stemmen, zodat het achteraf niet vertraagt?

 

De rol van de recruiter: aan de knoppen draaien

De recruiter is de gids in het proces. Niet alleen uitvoerend, maar adviserend. Door slim met data, procesinrichting en stakeholdermanagement om te gaan, houd de recruiter de balans tussen snelheid én kwaliteit.

 

Soms moet je vertragen om goed te kunnen versnellen.

 

  • Samen een heldere intake doen (wat zoeken we écht?) 

  • Afspraken maken over feedbackmomenten 

  • Inzicht geven in data: doorlooptijd, afhaakmomenten, conversie

  • Kwaliteit toetsen vóór snelheid: liever één goede hire dan drie halfpassende

 

Ik geloof dat je als recruiter niet alleen moet uitvoeren, maar ook moet adviseren. Door helder te communiceren, verwachtingen te managen en processen slimmer in te richten, lukt het om snelheid en kwaliteit hand in hand te laten gaan.

 

Wil jij als organisatie beter én slimmer werven?

Ik help je graag om je recruitmentproces aan te scherpen. Of je nu een specifieke vacature hebt, tijdelijk iemand nodig hebt, of je hele strategie tegen het licht wilt houden, ik denk met je mee.

 

Neem contact met me op voor een kennismaking. Dan kijken we samen waar jij aan kunt draaien om niet alleen sneller, maar vooral slimmer te werven.

Next
Next

Grip op inhuur: onzekerheid hoeft geen stilstand te betekenen